Regulamin organizowania i przeprowadzania postępowań w celu zawarcia umowy na wykonanie robót remontowo-budowlanych w Krośnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej

 

I. Postanowienia ogólne

1. Zlecanie robót remontowo-budowlanych w Krośnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, zwanej dalej Spółdzielnią, odbywa się w drodze:
1) przetargu;
2) zapytania o cenę;
3) zamówień z wolnej ręki.

2. Przetargi na roboty remontowo-budowlane organizuje i przeprowadza Zarząd Spółdzielni gdy wartość szacunkowa robót przekracza 20.000,00 zł netto. Zarząd Spółdzielni może podjąć decyzję o obniżeniu w/w kwoty i zarządzić przeprowadzenie przetargu.

3. Przetargi przeprowadza się w formie przetargu nieograniczonego.

4. Z udziału w przetargach wyklucza się:
1) wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania;
2) wykonawców, w stosunku do których otwarto likwidację lub których upadłość ogłoszono, z wyjątkiem wykonawców, którzy po ogłoszeniu upadłości zawarli układ zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, jeżeli układ nie przewiduje zaspokojenia wierzycieli przez likwidację majątku upadłego;
3) wykonawców, którzy zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskali oni przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu;
4) osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
5) spółki jawne, których wspólnika prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
6) spółki partnerskie, których partnera lub członka zarządu prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
7) spółki komandytowe oraz spółki komandytowo-akcyjne, których komplementariusza prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
8) osoby prawne, których urzędującego członka organu zarządzającego prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
9) podmioty zbiorowe, wobec których sąd orzekł zakaz ubiegania się o zamówienia na podstawie przepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.

5. W przetargach nie mogą brać również udziału osoby, które:
1) są członkami Rady Nadzorczej albo pracownikami Spółdzielni lub przed upływem trzech lat od wszczęcia postępowania przetargowego pełniły funkcje kierownicze w Spółdzielni;
2) pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobami będącymi członkami Rady Nadzorczej Spółdzielni lub Zarządu Spółdzielni;
3) pozostają z członkami Rady Nadzorczej lub członkami Zarządu w Spółdzielni w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że mogłoby to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności w przeprowadzeniu przetargu.

6. Z zastrzeżeniem ochrony danych osobowych, ochrony własności intelektualnej oraz tajemnicy handlowej Spółdzielnia może żądać od biorących udział w przetargach dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia przetargu.

7. Każdy wykonawca składa oświadczenie, że:
1) jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, zgodnie z wymaganiami określonymi przez przepisy prawa powszechnie obowiązujące;
2) posiada uprawnienia niezbędne do wykonywania określonych prac lub czynności, jeżeli przepisy prawa powszechnie obowiązujące, nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
3) posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, potencjał ekonomiczny i techniczny, a także zatrudnia osoby zdolne do wykonania zamówienia;
4) nie podlega ograniczeniom wymienionym w ust.ust.4 i 5.

8. Kryteria oceny spełnienia warunków wymaganych od wykonawców nie podlegają zmianie w toku prowadzonego postępowania przetargowego.
Wykonawcy zobowiązani są wykazać, w terminie określonym przez Spółdzielnię, że spełniają wymagane warunki.
Spółdzielnia wykluczy z udziału w postępowaniu przetargowym wykonawcę, jeżeli stwierdzi, że dostarczone przez niego informacje, istotne dla prowadzonego postępowania, są nieprawdziwe.

9. Wszelkie oświadczenia i zawiadomienia składane przez Spółdzielnię oraz wykonawców wymagają formy pisemnej.
Jeżeli w postępowaniu przetargowym strony porozumieją się w formie innej niż pisemna, treść przekazanej informacji musi zostać niezwłocznie potwierdzona na piśmie.

10. Przetarg przeprowadza komisja przetargowa, w skład której wchodzą osoby zatrudnione w Spółdzielni, każdorazowo powoływane przez Zarząd Spółdzielni.

11. O ogłoszeniu przetargu Spółdzielnia informuje na co najmniej 7 dni przed jego odbyciem w jednym z dzienników regionalnych lub poprzez umieszczenie ogłoszenia w Internecie.
W uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec skróceniu do 5 dni.
Informacja ta winna zawierać w szczególności:
1) nazwę i siedzibę Spółdzielni;
2) określenie przedmiotu przetargu;
3) określenie miejsca i terminu oraz formy składanych ofert;
4) wysokość wadium oraz sposób jego złożenia;
5) miejsce i termin rozpoczęcia przetargu;
6) miejsce i sposób w jaki zainteresowani mogą zapoznać się z warunkami przetargu;
7) wskazanie, że Spółdzielni służy prawo unieważnienia przetargu bez podawania przyczyn oraz prawo do zatrzymania wadium w przypadku niezawarcia umowy przez wygrywającego przetarg zgodnie terminem określonym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

12. Przed ogłoszeniem przetargu opracowuje się specyfikację istotnych warunków zamówienia, którą zatwierdza Zarząd Spółdzielni. Specyfikacja powinna zawierać
w szczególności:
1) informacje ogólne (zamawiający, charakterystyka zakresu robót);
2) opis sposobu przygotowania oferty;
3) warunki wymagane od wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, dokumenty uwiarygodniające, wymagane oświadczenia i ograniczenia;
4) określenie przedmiotu zamówienia;
5) termin wykonania zamówienia;
6) kryteria wyboru oferenta;
7) warunki umowy o wykonanie zamówienia;
8) informacja o możliwości składania oferty częściowej;
9) wadium i zabezpieczenie należytego wykonania umowy;
10) termin i miejsce składania ofert;
11) tryb udzielania wyjaśnień na temat dokumentów, warunków zamówienia;
12) termin związania ofertą;
13) miejsce, termin i tryb otwarcia ofert, informacja na temat oceny ofert;
14) tryb ogłaszania wyników i zawarcia umowy.

13. W przypadku przetargu dotyczącego robót budowlanych Spółdzielnia winna posiadać dokumentację określającą przedmiot przetargu oraz kosztorys inwestorski. Wymóg posiadania dokumentacji określającej przedmiot przetargu dotyczy przede wszystkim robót, na które wymagane jest pozwolenie na budowę.

14. Przystępujący do przetargu winien złożyć stosowną ofertę. Oferta ta winna być sporządzona w języku polskim i zawierać w szczególności:
1) imię, nazwisko, firmę i dokładny adres oferenta oraz datę sporządzenia ofert;
2) oświadczenie, że oferent zapoznał się ze wskazanymi w ogłoszeniu o przetargu warunkami;
3) wyszczególnienie oferowanej ceny;
4) oświadczenie, że oferent uważa się za związanego ofertą w terminie wskazanym w ogłoszeniu o przetargu pod rygorem utraty wadium
i pod tym też rygorem w razie wygrania przetargu do podpisania umowy;
5) wskazanie sposobu zabezpieczenia wykonania roboty;
6) do oferty winny zostać dołączone wymienione w ust.ust.4-7 oświadczenia bądź dokumenty;
7) oferta winna zostać sporządzona „w jednym ciągu” bez zostawiania miejsc niewypełnionych i zaopatrzona na końcu własnoręcznym podpisem oferenta bądź osób upoważnionych;
8) oferta winna wpłynąć do sekretariatu Spółdzielni na 1 dzień przed terminem rozpoczęcia przetargu;
9) wniesienie oferty musi być poparte złożeniem stosownego wadium;
10) w przypadku wygrania przetargu oferent zobowiązany jest, pod rygorem utraty wadium, do podpisania umowy na roboty objęte przetargiem.

II. Przetarg nieograniczony

1. W przetargu nieograniczonym oferty, mogą złożyć wszyscy wykonawcy, którzy chcą wziąć udział w przetargu z zastrzeżeniem ograniczeń wymienionych w rozdziale I ust.ust.4-7.

2. Spółdzielnia organizuje przetarg w celu wyboru najkorzystniejszej oferty na wykonanie danej roboty.

3. Rozpoczęcie przetargu odbywa się w miejscu i czasie wskazanym w ogłoszeniu o przetargu.

4. Przetarg prowadzi komisja przetargowa. Zakres działania tej komisji obejmuje:
1) stwierdzenie prawidłowości ogłoszenia przetargu;
2) zbadanie nienaruszalności kopert;
3) otwarcie wniesionych ofert;
4) stwierdzenie, które oferty komisja uznaje za nieważne i wymienienie tych ofert z podaniem powodów nieważności.
Za nieważne uznaje się w szczególności oferty:
a) złożone przez wykonawców podlegających wyłączeniu na podstawie ustaleń wynikających z rozdziału I ust.ust.4-7;
b) złożone po terminie;
c) niezawierające wyraźnych i ostatecznych cen;
5) odczytanie i rozpatrywanie ofert;
6) w przypadku zbliżonych do siebie co najmniej dwóch najkorzystniejszych cenowo ofert (różnica ceny do 15%) komisja może zarządzić „dogrywkę ustną”. Do „dogrywki” dopuszcza się oferty mieszczące się w przedziale 15% do najniższej cenowo oferty;
7) ogłoszenie wyników przetargu lub ogłoszenie o jego unieważnieniu;
8) sporządzenie i podpisanie protokołu z odbytego przetargu. Protokół podpisują: wszyscy członkowie komisji przetargowej.

5. Przetarg podlega unieważnieniu w przypadku:
1) braku co najmniej dwóch ważnych ofert;
2) ustalenia, że żadna z rozpatrywanych ofert nie nadaje się do przyjęcia.
Komisja przetargowa nie ma obowiązku podawania przyczyn unieważnienia przetargu, zaś oferenci z tego tytułu nie mają żadnych roszczeń w stosunku do Spółdzielni za wyjątkiem zwrotu wpłaconego wadium.

6. W przypadku niedojścia do skutku przetargu (jednokrotnie) z powodu braku ofert, bądź unieważnienia przetargu, Zarząd Spółdzielni upoważniony jest do udzielenia zamówienia z wolnej ręki na daną robotę remontowo-budowlaną.

7. Zamówienia z wolnej ręki Zarząd Spółdzielni może udzielić również wykonawcy robót remontowo-budowlanych, w przypadku gdy ten wykonawca zgłosi zamiar odpracowania zadłużenia względem Spółdzielni.

III. Zapytanie o cenę

1. Zapytanie o cenę winno zostać skierowane do takiej liczby potencjalnych oferentów, aby zapewnić:
1) wybór najkorzystniejszej oferty;
2) konkurencję;
3) sprawny przebieg postępowania.

2. Każdy z oferentów może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. Spółdzielnia nie prowadzi żadnych negocjacji w sprawie ceny.

3. Spółdzielnia zawiera umowę z wykonawcą, który zaoferował najniższą cenę.

4. Zapytanie o cenę może być stosowane do zamówień na roboty remontowo- budowlane do kwoty 20.000,00 zł (netto).

IV. Zamówienia z wolnej ręki

Zamówienia z wolnej ręki realizowane mogą być jedynie wtedy, gdy zachodzi jedna z następujących okoliczności:
1) Spółdzielnia dokonuje zamówień dodatkowych, nie przekraczających 25% wartości uprzednio zamówionych robót, a zachodzi konieczność zachowania tych samych norm, parametrów i standardów;
2) ze względu na szczególny rodzaj robót można je uzyskać tylko od jednego wykonawcy;
3) ze względu na szczególne okoliczności gospodarcze lub społeczne (m.in. awarie), których Spółdzielnia nie mogła przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia,
4) wartość robót remontowo – budowlanych nie przekracza kwoty 5.000 zł netto.

V. Zawieranie umów

1. Umowy dotyczące robót remontowo-budowlanych winny zawierać postanowienia dotyczące :
1) odbioru przez inspektora nadzoru robót zanikających lub podlegających zakryciu;
2) ustalenia i egzekwowania kar umownych.
2. Zawierane w trybie niniejszego regulaminu umowy powinny być skonsultowane z komórką ds. obsługi prawnej Spółdzielni.

VI. Ustalenia końcowe

1. Zarząd Spółdzielni może na podstawie odrębnej decyzji zastosować przepisy niniejszego regulaminu do postępowań mających na celu zawarcie umowy na dostawy lub usługi inne niż roboty remontowo – budowlane.
2. Stosowanie przepisów niniejszego regulaminu wyłącza się przy prowadzeniu przetargów, w przypadku gdy Spółdzielnia otrzymała dotacje ze środków publicznych.
W takim przypadku do prowadzonych postępowań zastosowanie będą miały obowiązujące w tym zakresie przepisy powszechnie obowiązujące.
3. Z dniem wejścia z życie niniejszego regulaminu tracą moc dotychczas obowiązujące
w Krośnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej ustalenia dotyczące prowadzenia postępowań i zawierania umów o roboty remontowo-budowlane, za wyjątkiem spraw wszczętych przed przyjęciem niniejszego regulaminu.
4. Ustalenia zawarte w niniejszym regulaminie są jawne.