Regulamin rozliczania wody oraz ścieków w budynkach Krośnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
ROZDZIAŁ I
Zasady ogólne
1. System rozliczeń.
System rozliczeń opiera się o:
1.1. księgowanie kosztów dostawy wody i odprowadzania ścieków wg faktur dostawców wody
opartych na wskazaniach wodomierza głównego w budynku lub grupie budynków,
1.2. rozliczenia z podmiotami korzystającymi z lokali w oparciu o wskazania wodomierzy indywidualnych,
1.3. odczyty wykonywane są:
A. dla lokali mieszkalnych – w okresach półrocznych, przy zmianie ceny wody, ceny ścieków, jak również w przypadku zmiany zaliczki na podgrzanie wody.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się dokonywanie odczytów w okresach miesięcznych.
B. dla lokali użytkowych – w okresach miesięcznych
1.4. podmioty korzystające z lokali wnoszą miesięczne zaliczki za wodę ( w tym za odprowadzenie ścieków ) w terminie uiszczania opłat za korzystanie z lokalu,
1.5. ustalenie zaliczki następuje na podstawie rozliczonego okresu od następnego miesiąca po dokonaniu rozliczenia. Wysokość zaliczki ustalana jest indywidualnie dla każdego lokalu mieszkalnego,
1.6. w przypadku zmiany ceny wody, zmiany ceny ścieków lub zmiany zaliczki na podgrzanie wody, zmienia się kwotę zaliczki przy zachowaniu średniego zużycia wody z rozliczonego okresu półrocznego,
1.7. rozliczenie zaliczek z podmiotami korzystającymi z lokali mieszkalnych następować będzie za okresy półroczne. Rozliczenie udokumentowane będzie kartą rozliczeniową, doręczoną podmiotowi korzystającemu z lokalu,
1.8. w przypadku gdy suma zaliczek w okresie rozliczeniowym jest:
A. większa niż koszt zużytej wody oraz ścieków powstaje nadpłata. Nadpłaty zalicza się na poczet zaległości czynszowych, a w przypadku ich braku podmiot korzystający z lokalu ma prawo do jej zwrotu w gotówce ( na pisemny wniosek ) lub do zaliczenia na poczet należności czynszowych. Wniosek w sprawie zwrotu nadpłaty powinien zostać złożony do spółdzielni nie później niż do 30 dni po otrzymaniu karty rozliczeniowej.
B. mniejsza niż koszt zużytej wody oraz ścieków powstaje niedopłata, którą podmiot korzystający z lokalu obowiązany jest pokryć w całości w terminie wskazanym na karcie rozliczeniowej, jednak nie krótszym niż 7 dni od daty otrzymania karty rozliczeniowej.
1.9. rozliczenie zużycia wody (w tym ścieków) dla lokali użytkowych następuje w okresach miesięcznych.
ROZDZIAŁ II
Warunki techniczne montażu wodomierzy i zasady eksploatacji.
1. Montaż wodomierzy
1.1. Wodomierze zainstalowane w lokalach oraz w pozostałych punktach czerpalnych
w budynkach muszą być poddawane okresowej legalizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami metrologicznymi. Po zakończeniu okresu legalizacji wodomierze powinny zostać wymienione na nowe. Montaż ( wymiana ) wodomierzy będzie realizowany przez pracowników Spółdzielni lub w systemie zleconym,
1.2. Obowiązuje przestrzeganie zasad montażu według wytycznych do ich montażu. Wszystkie punkty czerpalne w budynku muszą być wyposażone w wodomierze. Do pomiaru ilości zużytej wody stosuje się wodomierze zarówno suchobieżne jak
i mokrobieżne, które mogą być dodatkowo wyposażone w moduł radiowy do zdalnego odczytu.
1.3. Dopuszcza się do montażu wyłącznie wodomierze o przepływie nominalnym
l m3/h i 1,5 m3/h, które powinny być dodatkowo zabezpieczone przed działaniem magnesów neodymowych.
1.4. Plombowanie wodomierzy w lokalach dokonuje się po ich technicznym odbiorze
w obecności podmiotu korzystającego z lokalu. Każdy wodomierz musi posiadać plombę legalizacyjną oraz plomby poszczególnych Administracji Spółdzielni, które obejmują obydwa półśrubunki.
1.5. Po zamontowaniu wodomierza ( wymiana legalizacyjna ) spisuje się protokół potwierdzający fakt opomiarowania wody i założenia plomb, który powinien być podpisywany przez osobę wykonującą montaż oraz przez podmiot korzystający
z lokalu. Osoba wykonująca montaż wodomierzy, dokonuje sprawdzenia stanu technicznego instalacji w lokalu i eliminuje ewentualny pobór wody bez opomiarowania.
2. Zasady eksploatacji wodomierzy i instalacji wodociągowej.
2.1. Zabrania się zabudowy wodomierzy w sposób uniemożliwiający ich wymianę, dokonanie odczytu oraz dostęp w celu sprawdzenia prawidłowości oplombowania.
2.2. W przypadku zabudowy wodomierzy(a) rozliczenie lokalu dokonywane będzie tak
jak dla lokali nieopomiarowanych.
2.3. W przypadku zabudowy wodomierzy i pionów wodno-kanalizacyjnych
w sposób uniemożliwiający dostęp do nich, podmiot korzystający z lokalu
ma obowiązek przywrócić na własny koszt swobodny dostęp
umożliwiający wymianę bądź naprawę elementów instalacji i urządzeń pomiarowych.
W przypadku braku wykonania powyższych prac przez podmiot
korzystający z lokalu, Spółdzielnia wykona prace we własnym zakresie
obciążając podmiot korzystający z lokalu całością kosztów związanych
z przywróceniem swobodnego dostępu do instalacji i urządzeń pomiarowych.
2.4. Wodomierze powinny być chronione przed uszkodzeniem, ponadto nie mogą być poddawane żadnym próbom manipulacji, które powodowałyby fałszowanie wskazań.
2.5. Podmiot korzystający z lokalu jest odpowiedzialny za stan techniczny instalacji za zaworem odcinającym w lokalu ( m.in. eliminowanie wycieków z kranów i spłuczek ), jak również za stan techniczny podłączonych urządzeń.
2.6. Zabrania się samowolnego demontażu wodomierzy przez podmiot korzystający z lokalu.
3. Zasady dokonywania odczytów i ustalania zużycia.
3.1. Podmiot korzystający z lokalu obowiązany jest do udostępnienia lokalu osobom upoważnionym przez Spółdzielnię w celu:
A. odczytu wodomierzy,
B. montażu wodomierzy,
C. sprawdzenia prawidłowości pracy wodomierzy,
D. sprawdzenia prawidłowości oplombowania i stanu technicznego instalacji,
E. wymiany legalizacyjnej wodomierzy,
F. wykonania niezbędnych prac remontowych oraz czynności eksploatacyjnych należących do obowiązków Spółdzielni.
Lokalem nieopomiarowanym jest lokal, który nie został udostępniony w celu wykonania czynności wymienionych w lit.: B,C,D,E.
W przypadku odmowy udostępnienia lokalu przez podmiot korzystający z lokalu w celu dokonania odczytu lokal będzie również traktowany jako lokal nieopomiarowany.
3.2. Odczyty wodomierzy dokonywane są zgodnie z rozdziałem I ust.1 pkt.1.3 oraz
w terminach określonych przez Zarząd Spółdzielni:
O terminie dokonywania odczytów Spółdzielnia powiadamia podmioty
korzystające z lokali w formie ogłoszeń wywieszonych na tablicach
ogłoszeń z 3 dniowym wyprzedzeniem.
3.3.
3.3.1. Lokale, w których nie dokonano odczytu stanu wodomierzy muszą bezwzględnie zostać udostępnione w drugim terminie odczytów podanym na tablicy ogłoszeń z dwudniowym wyprzedzeniem.
3.3.2. Lokale, w których nie dokonano radiowego odczytu z przyczyn technicznych muszą bezwzględnie zostać udostępnione, w celu dokonania fizycznego odczytu,
w indywidualnie wyznaczonym pisemnie przez Spółdzielnię terminie
3.4. Odczyt stanów wodomierzy wykonuje się do dwóch miejsc po przecinku.
Otrzymane dane z odczytów wprowadza się na indywidualne kartoteki zużycia
wody, które prowadzone są przez Administracje Osiedli.
3.5. W przypadku braku odczytu z powodu nieobecności w lokalu, do rozliczeń zostaje przyjęte zużycie wody z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
3.6. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wskazań wodomierza niezawinionych przez podmiot korzystający z lokalu, do rozliczeń za okres przestoju wodomierza przyjmuje się zużycie obliczone w następujący sposób:
ustala się średniodobowe zużycie wody na tym wodomierzu z dwóch ostatnich półrocznych okresów rozliczeniowych a następnie mnoży się przez ilość dni przestoju danego wodomierza.
3.7. W przypadku uszkodzenia wodomierza, samowolnego zdemontowania wodomierza, uszkodzenia plomb, albo innej ingerencji powodującej nieprawidłowe wskazania wodomierza, określenie ilości wody dla tego wodomierza ustala się na zasadach przyjętych w p-cie 3.6. z zastosowaniem współczynnika zwiększającego 2.
3.8. W przypadku gdy przyjęto zużycie wody z poprzedniego okresu rozliczeniowego lub dokonano błędnego odczytu wskazań wodomierzy, dokonuje się korekty zużycia wody w ostatnim okresie rozliczeniowym najpóźniej do zakończenia procedury reklamacyjnej na poszczególnych budynkach.
Korekty zużycia wody, które wynikły po zakończeniu procedury reklamacyjnej a związane między innymi ze zmianą użytkownika lokalu, wymianą legalizacyjną wodomierzy, uwzględnia się w okresie rozliczeniowym w którym nastąpiła ta korekta.
W lokalach w których do czasu wykonania odczytu były przyjmowane zużycia
z poprzednich okresów rozliczeniowych, wykonany odczyt stanowi bazę ( stan zerowy ) do rozliczeń w następnych okresach rozliczeniowych.
W sytuacjach nietypowych decyzję o sposobie dokonania korekty podejmuje każdorazowo Zarząd.
3.9. Osoba dokonująca odczytów wodomierzy w lokalach zobowiązana jest
A. do sprawdzania oplombowania, stanu technicznego wodomierza oraz elementów podłączenia,
B. w przypadku podejrzenia, że wodomierz nie wykazuje poboru wody lub widoczne są próby manipulacji wykonać próby poborów kontrolnych wody
z wszystkich przyborów podłączonych do instalacji i sprawdzić reakcję wodomierzy,
C. fizycznego odczytu stanu wodomierzy.
3.10. Odczyt wodomierzy indywidualnych i wodomierza głównego w budynku lub grupie budynków przeprowadza się w tym samym dniu (w możliwie najkrótszym odstępie czasowym), z tym, że odczyt wodomierza głównego wykonywany jest na początku.
3.11. Odczyt stanu wodomierza głównego dla budynku lub dla grupy budynków wykonuje Dostawca wody wspólnie z pracownikiem Administracji Osiedla.
3.12. Przedstawiciel Spółdzielni zobowiązany jest do osobistego odczytu wskazań wodomierza głównego wraz z wpisaniem wskazania do prowadzonego rejestru oraz potwierdzenia odczytu podpisem.
3.13. Zarząd Spółdzielni może w każdym czasie zarządzić wykonanie dodatkowych odczytów w lokalach oraz doraźnych kontroli stanu instalacji, przyborów, a także zamontowanych urządzeń (wodomierz, nakładka radiowa).
4. Zasady postępowania w przypadku uszkodzenia wodomierza.
4.1. Obowiązek utrzymania w stanie sprawności technicznej wodomierzy spoczywa na Spółdzielni.
4.2. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub braku wskazań wodomierza, podmiot korzystający z lokalu zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie Administracji Osiedla.
4.3. W przypadku uszkodzenia wodomierza bądź nakładki modułu radiowego podmiot korzystający z lokalu zobowiązany jest do pokrycia kosztów wymiany tych urządzeń.
4.4. Ustalenie ilości wody dla:
A. lokali mieszkalnych nieopomiarowanych:
przyjmuje się średnią ilość zużycia wody wykazaną przez wodomierze z dwóch poprzednich okresów rozliczeniowych z zastosowaniem współczynnika zwiększającego 2.
B. lokali użytkowych nieopomiarowanych:
przyjmuje się średnią ilość zużycia wody wykazaną przez wodomierze z dwóch poprzednich okresów rozliczeniowych z zastosowaniem współczynnika zwiększającego 2.
4.5. W przypadku powstania szkód zalaniowych będących wynikiem samowolnego manipulowania w instalacji wodnej w tym przy wodomierzach – koszty z tego tytułu ponosi podmiot korzystający z lokalu w pełnej wysokości.
4.6. Szkody zalaniowe powstałe z instalacji wodnej za zaworem odcinającym w lokalu obciążaj ą podmiot korzystający z lokalu.
ROZDZIAŁ III
Szczegółowe zasady rozliczania kosztów zaopatrzenia w wodę
1. Zasady rozliczania różnic bilansowania wody.
1.1. Administracje Osiedli prowadzą ewidencję zużytej wody oddzielnie dla każdego budynku na podstawie faktur za dostawę wody i odprowadzenie ścieków wystawianych w okresach miesięcznych. Dostarczone faktury weryfikowane są przez Administracje Osiedli i księgowane w koszty – dostawa wody zimnej.
1.2. Wynik finansowy powstały z różnic wskazań między wodomierzem głównym
a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych
w budynku lub grupie budynków rozliczany jest w okresach półrocznych proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali.
W przypadku lokali użytkowych różnice rozliczane są również proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali. W przypadku lokali użytkowych w najmie kwota wynikająca z różnic zastanie zaksięgowana w koszty eksploatacji tych lokali.
Koszty wynikające z różnic wskazań zostają pomniejszone o koszty jakimi zostały obciążone lokale, które nie były rozliczone według wskazań wodomierzy.
Rozliczenie kwot wynikających z różnic wskazań wykonywane jest po zakończeniu procedury reklamacyjnej dotyczącej danego okresu rozliczeniowego.
2. Zasady rozliczania kosztów związanych z wymianą i legalizacją wodomierzy.
2.1. Spółdzielnia pobiera od podmiotów korzystających z lokali (z wyjątkiem lokali użytkowych w najmie) opłatę miesięczną za każdy zainstalowany wodomierz uchwalaną przez Radę Nadzorczą.
Z powyższych środków realizuje się następujące zadania:
A. zakup wodomierzy,
B. wymiana legalizacyjna wodomierzy,
C. bieżąca wymiana uszkodzonych wodomierzy,
D. plombowanie wodomierzy,
E. montaż wodomierzy kontrolnych,
F. odczyty wodomierzy,
G. doraźne kontrole.
2.2. Dopuszcza się finansowanie wymiany legalizacyjnej wodomierzy oraz montażu bądź wymiany nakładek radiowych z funduszu remontowego.
ROZDZIAŁ IV
Zasady reklamacji
Reklamacje w sprawach dotyczących rozliczania kosztów dostawy wody i odprowadzania
ścieków wnoszone są do Spółdzielni wyłącznie w formie pisemnej w terminie do 14 dni od daty otrzymania karty rozliczeniowej.
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie decyzje podejmuje Zarząd Krośnieńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
2. Traci moc Regulamin rozliczania zimnej wody dla mieszkań i lokali użytkowych KSM Krosno przyjęty uchwałą nr 45/2003 Rady Nadzorczej z dnia 05.12.2003 r. z późniejszymi zmianami.
Niniejszy regulamin stanowi jednolity tekst regulaminu uchwalonego przez Radę Nadzorczą KSM w dniu 17.12.2009r. – uchwała Nr 127/2009 z uwzględnieniem zmian przyjętych przez uchwałę Nr 116/2013 Rady Nadzorczej KSM z dnia 18.12.2013r.